Co dělat, když jste odeslali peníze na špatný účet?

Publikováno: 20. Květen, 2015

Bankovní platební styk je dnes běžnou součástí našich životů. Tímto způsobem platíme složenky, telefonní paušál, zálohy na energie, ale i řadu dalších věcí. K tomu, abychom mohli realizovat platbu, často potřebujeme číslo účtu a kód banky. Vzhledem k množství čísel se však může stát, že peníze odešleme na špatný účet. Pokud se tento problém stane i vám, pojďme se podívat, jak ho vyřešit.

Důležitá je splatnost a termín zaúčtování

Jedná se o informace, které souvisejí s termínem naší platby. Pokud platíme prostřednictvím internetového bankovnictví, může zaúčtování proběhnout ihned. Jinak tomu je ale v situaci, kdy využíváme podací boxy v bankách, kde jsou příkazy zaúčtovány až ke konci pracovní doby. Roli také hraje datum splatnosti. Pokud ještě nenastalo, stále máme šanci poměrně jednoduchého storna.

V obou těchto případech, kdy platba ještě reálně neodešla, bychom měli neprodleně kontaktovat banku. A to buď na její hotline v případě internetového bankovnictví, nebo volat či navštívit konkrétní pobočku, kde jsme příkaz zadávali. Ve většině případů nám vyhoví a storno provede. Pozor však na to, že to nemusí být zdarma. Poplatky se obvykle pohybují v rozmezí 60 – 200 Kč, v závislosti na typu platebního příkazu, nebo termínu, v rámci kterého je storno realizováno.

Podmínky úvěru nás často nezajímají

Ještě není vše ztraceno

Co když platba již odešla?

O mnoho komplikovanější je situace, kdy platba z našeho účtu již odešla. V takovém případě ale také zoufat nemusíme, jelikož na tuto situaci pamatují tuzemské zákony. Především ten, který se týká bezdůvodného obohacení. Příjemce platby je totiž povinen dané peníze vrátit. A jak postupovat v tomto případě? Opět by měla být prvním krokem povinnost kontaktovat svou banku a vysvětlení dané situace. Tedy co se stalo a na jaký účet peníze odešly. Druhou možností je kontaktovat přímo banku příjemce, tedy tu, kam vaše peníze odešly.

V obou případech se banka spojí s konkrétním klientem, kterému vaše peníze dorazily. Ten je samozřejmě vyzván k tomu, aby je vrátil. Pokud se tak stane, je vše v pořádku a peníze jsou opět tam, kde mají být. Může se ale stát, že daný klient nereaguje, nebo dané peníze utratil a aktuálně je nemá z čeho vrátit. Tím se situace komplikuje ještě více.

Vhodné je vyrazit na policii

Pokud daný klient nijak nereaguje, je vhodné využít služeb policie a zde podat trestní oznámení. Tento státní orgán již začne konat a zjistí si identifikační údaje daného klienta, toho pozve k výslechu a rozběhne se klasické vyšetřování, které může dorazit až k soudu. Ten rozhodne nejenom o vině takového člověka, ale rozhodně i o nutnosti zaplatit vám částku, v rámci které se bezdůvodně obohatil.

Policii ale můžete i vynechat, a to pokud si od banky vyžádáte identifikační údaje majitele účtu. Poté lze žalobu na takového člověka podat ihned, ideálně prostřednictvím advokáta. Počítejte však s tím, že banka si může za sdělení těchto informací účtovat poplatky, nehledě za platby advokátovi. Lepší cestou je tedy určitě policie, která pracuje zdarma.

Pozitivem je zaslání na neexistující účet

A i když chybná platba rozhodně není nic příjemného, přesto v tomto kroku můžeme najít jedno pozitivum. A to ve chvíli, kdy peníze sice zašleme chybně, ale na neexistující bankovní účet.

V takovém případě se není třeba bát žádných složitostí, jelikož pokud peníze nemají kam dorazit, vrátí se za několik dní zpět na váš bankovní účet. Přesto ale doporučujeme banku kontaktovat za všech okolností, jelikož to, zda je účet existující nebo neexistující nám sdělí právě ona sama. A to se týká jak situace, kdys peníze odesíláme v rámci stejné banky, stejně jako když odesíláme peníze do jiného bankovního ústavu.

Co dělat, když jste odeslali peníze na špatný účet?
5 (100%) 1 vote


Upozornění: Poslední aktualizace tohoto článku proběhla 20/05/2015. Uvedené informace již nemusí být platné. Aktuální informace naleznete vždy na stránkách poskytovatele daného produktu.

Dle novely zákona o spotřebitelském úvěru jsou všechny bankovní i nebankovní společnosti od 1.12.2016 povinné žádat doložení příjmů žadatelů o půjčku i nahlížet do registrů dlužníků. Je tak možné, že informace uvedené v tomto článku již nejsou aktuální.

Rychlá půjčka Okamžitá půjčka

Okamžitá půjčka

  • 500 Kč – 4 500 Kč
  • 1 – 30 dní
  • Vyřízení: do 24 hodin
  • Půjčka bez ručitele
  • Vyplacení na účet
  • Rychlé vyřízení
Online kontakt